Witaj gościu.
Nie jesteś zarejestrowany albo zalogowany, aby mieć pełny dostęp zaloguj się lub zarejestruj się
Witaj!





.

Ocena wątku:
  • 2 głosów - średnia: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pracownicy Ochrony oraz Oddzialu Wart Cywilnych
Offline
Tomek1972
Expert


***

147
1
21.03.2012
1
#1
Stały komitet Rady Ministrów na posiedzeniu w dniu 13 września 2012 r. przyjął i rekomendował Radzie Ministrów projekt ustawy (w wersji z dnia 10 września 2012 r.)
http://ms.gov.pl/pl/deregulacja-dostepu-do-zawodow/
Exclamation Exclamation




A więc niedługo Licencjonowany pracownik ochrony będzie miał być zastąpiony Kwalifikowanym Pracownikiem ochrony,licencje będą anulowane i zastąpione Legitymacjami .Tak wygląda PRZYJAZNE państwo,co najgorsze że każda tzw.siła polityczna PO,PSL,PIS,Ruch Palikota.SLD itd.Jest za DEREGULACJĄ ! A ja się pytam gdzie te ZWIĄZKI ZAWODOWE ? No ale jak przewodniczący tzw.Solidarności zarabia ok 9000 to co go to obchodzi.



Tomek1972







Tomek1972 Tomek1972
2012-03-20 13:18 | Polska
Deregulacja zawodów-Licencjonowany Pracownik Ochrony
Tagi: Deregulacja

Deregulacja zawodów jak rozumiem oznacza łatwiejszy dostęp do zawodów.Czy to możliwe że zawód DOSTĘPNY dla WSZYSTKICH (oczywiście niekaranych ) jest de regulowany ? A jednak tak jest ! Mówię tu o zawodzie Pracownika Ochrony -Licencjonowanego.Pracownikiem Ochrony może zostać każda niekarana osoba (nawet z wykształceniem podstawowym!) Pracowników Ochrony bez licencji widzimy w marketach,na parkingach,sklepikach,galeriach handlowych,na budowach itd.Są to osoby przeważnie z ogłoszeń ,bez specjalistycznych przeszkoleń,znajomości przepisów o ochronie mienia itp.Natomiast Licencjonowany Pracownik Ochrony jest dostępny dla każdego kto,przejdzie badania lekarskie psychologiczne oraz specjalny kurs o czym w dalszej części artykułu:W Rzeczpospolitej z DN. 05.03 .2012 r P.redaktor Rzemek napisał że delegalizacja ma ułatwić dostęp do zawodu niemogącym zdać egzaminów na Licencję.To już jest skandal.Dopuści się do pracy z bronią palną ludzi,którzy się do tego nie nadają !No bo jak nazwać człowieka który nie potrafi zdać egzaminu po którym zdobędzie licencje,po zdobyciu której dostanie od Policji po złożeniu podania,książeczkę dopuszczającą do posiadania broni !

Teraz pytanie,co z ludźmi którzy poświęcili ok 1400 zł,na kurs( trzymiesięczny ),ok 350 zł opłatę za licencje,ok 350,za badania lekarskie(Psychologiczne dopuszczające na TRZY LATA DO ZAWODU ! ) Ok.150 za kurs na imprezy masowe,kursy poświadczenia bezpieczeństwa itd. Kto im odda za stracony czas,pieniądze? Od przejścia kursu do otrzymania licencji jest to pół roku (PO 3 DNIOWYM EGZAMINIE POLICJI ) Dzień pierwszy:Egzamin ustny i pisemny.DZIEŃ drugi ,techniki interwencyjne i samoobrona.Dzień trzeci wyszkolenie strzeleckie ! (wcześniej miesięczne sprawdzenie przez dzielnicowego) Teraz rozumiem że przyjdzie z ULICY NIEWYKSZTAŁCONY,NIEPRZESZKOLONY osobnik,więc wcześniej czy później dojdzie do nieszczęścia !

Jestem zaskoczony że zawód dostępny dla każdego. Jest na liście 49 zawodów w pierwszej kolejce do deregulacji ! Przecież licencjonowany pracownik dzięki swojemu przeszkoleniu,znajomości prawa dotyczącego ustaw oraz rozporządzeń o ochronie osób i mienia itp.Jest ŚWIADOMY swojej odpowiedzialności,np: biorący udział w konwojach,ochronie osób,patrolach interwencyjnych,Wewnętrznych Służbach Ochrony czy Specjalistycznych Uzbrojonych Formacjach Ochronnych (które to ochraniają JEDNOSTKI WOJSKOWE!) Pracownik licencjonowany zapewnia jako takie bezpieczeństwo,na dodatek przy tak śmiesznych stawkach,od 6 do 10 zł za gódź.

A może p.Minister Gowin zajął by się tak NISKIMI, wręcz rozbójniczymi stawkami,za odpowiedzialną pracę,a nie uszczęśliwiał grupę zawodową która ledwo zipie pracując po 300 godzin byleby tylko przeżyć na jako takim poziomie.Już teraz na tą grupę zawodową potocznie mówi się ciecie,z powodu dopuszczania ludzi z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ do zawodu.Ten zawód potrzebuje licencji,gwarantujących profesjonalny poziom usług.

Ostatnio tak jakoś się porobiło że za zmiany odpowiadają ludzie którzy tak naprawdę nie za bardzo się znają na tym co robią...szkoda,ale to chyba jest tak jak mówił były Minister Sportu p.Drzewiecki Big Grinziki Kraj....
Offline
Guard
NIE,NORMALNY


***

200
9
11.06.2009
0
#2
Ta deregulacja jest po to , aby zejść z obecnych (wysokich) stawek na niższe np. 2 zl/h Big Grin
God Was Never On Your Side
Offline
Tomek1972
Expert


***

147
1
21.03.2012
1
#3
SUFO
A czy wiesz co to SUFO ?
To takie niby profesjonalne UFO !
Niby każde to zawodowcy,
a gorszy niż kiedyś ORMO-wcy.
Tam ciecie na godzinę mają siedem złoty,
i mają się wziąć do ?roboty??!
Przecież to są jawne kpiny,
że ledwo zarobią na litr benzyny.
Co ciekawe,
dzieje się to na jawie.
Z rozpaczy rwać tylko włosy,
przez godzinę, mówię to ja siwowłosy,
nie zarobią nawet na papierosy !!!
W miesiącu walą po pincet godzin,
nie widują swoich rodzin.
Normę wyrabiają za ponad dwa miesiące
i to jest upokarzające.
Ciągiem ponad dwie doby harują,
tym zdrowie nadłamują.
Pracują bez ZUS-u,
i bez chorobowego bonusu,
bez urlopu wypoczynkowego,
to tragiczne kolego.
Mdleją na posterunkach,
jak można pracować w takich warunkach ?
Nie mają żadnego socjalu,
tak wykańczają się pomału.
Gdzie jest to Państwo Prawa,
które dopuszcza do takiego bezprawia ?
Nawet ich nie szkolą,
bo prezesi to p?dolą.
One myślą tylko o szmalu
i łupią nas bez żalu.
Tak jak kiedyś udają że płacą
a my, że przejmujemy się tą ?pracą?
Jak myślicie ciecie dożyją do emerytury ?
Wątpię, może niektóry ?!
Miziarikus 13.09.2012r-Znajomy.....
Offline
Tomek1972
Expert


***

147
1
21.03.2012
1
#4
2012-09-10
INFORMACJA O DZIAŁANIACH ZWIĄZKU DOTYCZĄCA SYTUACJI OWC.
W dniu 7 września br w Sztabie Generalnym WP odbyło się spotkanie Przewodniczącego Związku i Dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych dotyczące zamiaru likwidacji OWC w siedmiu WOG oraz ich zastąpienia przez SUFO. Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych opierając się na "Instrukcji Ochrony Obiektów Wojskowych" wystąpił do Sztabu Generalnego WP o zamianę ochrony niektórych obiektów na Specjalistyczne Uzbrojone Formacje Ochronne (SUFO) zamiast OWC. Uzasadnieniem tej propozycji jest m.in. konieczność osiągnięcia przez IW SZ zatrudnienia bazowego w wielkości określonej przez MON w decyzji Nr 360/MON.
Przesłane do konsultacji związkowej propozycje Inspektoratu Wsparcia SZ dot. likwidacji OWC i zastapienie ich przez SUFO uzyskały negatywną opinię Związku.
Mając na uwadze złożoność tego problemu a także opierając się na opinii NSZZ PW, Szef Zarządu P-1 ponownie wystąpi do dowódców RSZ, DOIN, Zarządów P-3 i P-4 o przedstawienie ich stanowiska. Ponadto wspólnie z Pełnomocnikiem MON ds. Współpracy ze Związkami Zawodowymi wystąpiliśmy do Sztabu Generalnego WP o zorganizowanie spotkania z przedstawicielami DOIN, SG WP, IW SZ oraz WOG-ów z udziałem naszych przedstawicieli.
Według informacji uzyskanej w dniu 7.09.2012r. od Szefa P-1 żaden etat we wspomnianych WOG nie został zmieniony.
Offline
sergant
Zaawansowany


**

67
2
29.11.2011
0
#5
Undecided Trochę nie rozumiem skąd te pismo i wydaję się mi, że nie w tm wątku. Shy A po drugie trochę mi się wydaje, że te pismo już gdzieś czytałem. Czy to nie kolejne mydlenie oczu. Jeśli tak po co o tym piszesz. Już nikt na takie bajki nie da się nabraćAngry
Offline
Tomek1972
Expert


***

147
1
21.03.2012
1
#6
@sergant Nszz pracowników wojska polskiego-wystarczy wejść i to tam przeczytać.
http://www.nszzpw.pl/aktualnosci.nowosc.160.0.html
No i co sergant kto leje wodę Cool
Nie po to tutaj stworzyłem wątek aby bajki opowiadać ,raczej aby informować,czy to się komuś podoba czy też nie Smile
Ares
Unregistered



 
#7
Przepraszam że sie wetnę ale jezeli to Twoj Wątek i w nim informujesz to rób to po prostu przyzwoicie np podajac żródło informacji .Podałes je dopiero po interwencji i jeszcze sie sadzisz koleś....Smile
A jak juz informujesz to do końca .....np - kiedy ma w końcu byc to spotkanie ostatniej szansy dla kilkuset pw - wojskowych ochroniarzy?? Bo ja przypuszczam , ze w bliżej nieokreslonej przyszlosci i nic nowego i optymistycznego nam nie przyniesie a cała ta sciema sluzy jedynie wyciszeniu nastrojów ;
Znaczy - rozmawiają - zawsze jest szansa....
Ja twierdze;
Rozmawiają usiłujac rozmydlić problem
Dlatego , ze problem rzeczywiscie jewst zlożony.....Dla tych wszystkich ktorych po latach sluzby z bronia po prostu wyrzuca sie na bruk twierdzac cynicznie że zbyt drogo kosztują To samo mozna zrobic z magazynierami , kierowcami , referentami , placowcami czy radcami prawnymi - z całą logistyką .....Po prostu kupić odnosne usługi na rynku bo utrzymywanie tych stanowisk zbyt dużo kosztuje .....Smile A najlepiej to zakupmy usługę obrony naszego kraju np w Chinach.....
Offline
Tomek1972
Expert


***

147
1
21.03.2012
1
#8
@Ares masz rację powinienem podać żródłoClapping no tak w tym kraju nikomu nie wolno wierzyćWink
Offline
Tomek1972
Expert


***

147
1
21.03.2012
1
#9
Rada Ministrów poparła deregulację
2012-09-25

Rada Ministrów przyjęła dziś projekt I ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (tzw. pierwsza transza).

Przyjęty dzisiaj projekt ustawy 6 marca 2012 r. skierowany został przez Ministra Sprawiedliwości do pogłębionych, blisko dwumiesięcznych konsultacji społecznych, po których nastąpiły uzgodnienia międzyresortowe, zakończone 13 września 2012 r. przyjęciem projektu przez Komitet Stały Rady Ministrów.

Wielomiesięczny proces rozmów między ministerstwami pozwolił skierować na Radę Ministrów projekt niezawierający żadnych rozbieżności.

Po analizie głosów z konsultacji społecznych w projekcie wprowadzono zmiany, spośród których najistotniejsze to przyznanie tylko gminom liczącym powyżej 100 tys. mieszkańców prawa przeprowadzania egzaminu dla taksówkarzy, rozszerzenie wymogu niekaralności wobec trenerów i instruktorów sportu o przestępstwa m. in. przeciwko wolności seksualnej i obyczajowości czy związane z korupcją w sporcie, dopuszczenie legislatorów mogących wykazać się praktyką w tworzeniu aktów prawa powszechnie obowiązującego do prawniczych egzaminów zawodowych, a także utworzenie instytucji ?notariusza powołanego na 3 lata? dla osób, którym po zdaniu egzaminu zawodowego nie udało się znaleźć kancelarii notarialnej w której mogłyby odbyć asesurę.

Pierwotnie projekt ustawy otwierał dostęp do 49 zawodów, obecnie lista ta liczy 50 profesji.

Zmiana wynika z faktu objęcia deregulacją wszystkich siedmiu, a nie trzech jak pierwotnie zakładano zakresów uprawnień geodetów (poprzez skrócenie okresów wymaganych praktyk), przy jednoczesnym przesunięciu na następny etap trzech zawodów regulowanych ustawą prawo geologiczne i górnicze (mechanik wiertni, spawacz w odkrywkowych zakładach górniczych i spawacz w zakładach górniczych wydobywających kopaliny otworami wiertniczymi), co podyktowane jest chęcią kompleksowego zderegulowania wszystkich zawodów zawartych w tej ustawie.
http://ms.gov.pl/pl/informacje/news,4312,rada-ministrow-poparla-deregulacje.html
Offline
Tomek1972
Expert


***

147
1
21.03.2012
1
#10
Od 01.01.2014 wygasają licencje, oto ustawa o Ochronie, znowelizowana ważna od 01.01.2014

Art. 9.
W ustawie z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz. U. z 2005 r. Nr 145, poz. 1221, z późn. zm.13))
wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2:
a) uchyla się pkt 2,
b) pkt 6 otrzymuje brzmienie:
?6) pracownik ochrony - osobę wpisaną na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub kwalifikowanych
pracowników zabezpieczenia technicznego, i wykonującą zadania ochrony w ramach wewnętrznej służby ochrony albo
na rzecz przedsiębiorcy, który uzyskał koncesję na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony
osób i mienia, lub osobę wykonującą zadania ochrony, w zakresie niewymagającym wpisu na te listy, na rzecz
przedsiębiorcy, który uzyskał koncesję na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i
mienia;?;
2) po art. 9 dodaje się art. 9a w brzmieniu:
?Art. 9a. 1. Kierownik jednostki wystawia legitymację kwalifikowanego pracownika ochrony fizycznej pracownikowi wpisanemu na listę
kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub legitymację kwalifikowanego pracownika zabezpieczenia
technicznego pracownikowi wpisanemu na listę kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego, którzy
wchodzą w skład podległej mu wewnętrznej służby ochrony.
2. Legitymacje, o których mowa w ust. 1, zawierają:
1) indywidualny numer zgodny z ewidencją legitymacji, o której mowa w ust. 3;
2) aktualne zdjęcie pracownika;
3) imię i nazwisko pracownika;
4) nazwę, adres i numer telefonu jednostki, w której wewnętrzna służba ochrony sprawuje ochronę;
5) pouczenie o ustawowych uprawnieniach przysługujących jej posiadaczowi;
6) datę i miejsce wydania oraz imię, nazwisko, podpis i pieczęć kierownika jednostki.
3. Kierownik jednostki prowadzi ewidencję legitymacji, o których mowa w ust. 1.
4. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) wzory legitymacji, o których mowa w ust. 1,
2) tryb i warunki ich wydawania, wymiany lub zwrotu,
3) sposób prowadzenia ewidencji legitymacji, o której mowa w ust. 3
- mając na względzie jednolitość stosowanych legitymacji, dokumentacji oraz procedur związanych z ich wydawaniem,
wymianą lub zwrotem, a także możliwość odczytania przez osobę zainteresowaną danych zawartych w tych
legitymacjach.?;
3) w art. 17:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
?1. Koncesję wydaje się na wniosek:
1) przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną, jeżeli jest on wpisany na listę kwalifikowanych pracowników ochrony
fizycznej lub kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego;
2) przedsiębiorcy innego niż osoba fizyczna, jeżeli na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub
kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego jest wpisana co najmniej jedna osoba będąca wspólnikiem
spółki jawnej lub komandytowej, członkiem organu zarządzającego, prokurentem lub pełnomocnikiem ustanowionym
przez przedsiębiorcę do kierowania działalnością określoną w koncesji, a pozostałe osoby uprawnione do reprezentacji
przedsiębiorcy nie były karane za przestępstwo umyślne lub umyślne przestępstwo skarbowe.?,
b) w ust. 3:
- pkt 2 otrzymuje brzmienie:
?2) numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo informację o wpisie do Centralnej
Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP);?,
- pkt 5 otrzymuje brzmienie:
?5) adresy miejsc wykonywania działalności gospodarczej objętej wnioskiem, w tym przechowywania dokumentacji, o
której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 i 3;?,
- w pkt 6 lit. f otrzymuje brzmienie:
?f) informację o wpisie na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub kwalifikowanych pracowników
zabezpieczenia technicznego;?,
c) w ust. 5 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
?1) zaświadczenie o wpisie na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub kwalifikowanych pracowników
zabezpieczenia technicznego;?;
4) w art. 18:
a) w ust. 1 pkt 1a i 2 otrzymują brzmienie:
?1a) numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo informację o wpisie do Centralnej
Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP);
2) imiona i nazwiska wspólników lub członków zarządu, prokurentów oraz pełnomocników w razie ich ustanowienia, ze
wskazaniem osób wpisanych na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub kwalifikowanych pracowników
zabezpieczenia technicznego;?,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
?3. Przedsiębiorca jest obowiązany zgłaszać organowi koncesyjnemu zmiany danych, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 1a,
2 i 4, w terminie 14 dni od dnia ich powstania.?;
5) art. 19 i art. 20 otrzymują brzmienie:
?Art. 19. 1. Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie ochrony osób i mienia jest obowiązany:
1) powiadomić organ koncesyjny o podjęciu, zawieszeniu i trwałym zaprzestaniu wykonywania działalności
gospodarczej;
2) prowadzić i przechowywać dokumentację dotyczącą:
a) pracowników ochrony, w tym umowy o pracę i umowy cywilnoprawne,
b) organizacji i wykonywania ochrony przez specjalistyczne uzbrojone formacje ochronne, dotyczącą dobowego
wykorzystania stanu osobowego pracowników ochrony, ich wyposażenia i uzbrojenia oraz użytych środków transportu
wraz ze szczegółowym opisem wykonywanej ochrony;
3) zachowywać formę pisemną umów w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej oraz przechowywać zawarte
umowy i dotyczącą ich dokumentację;
4) przedstawić dokumentację, o której mowa w pkt 2 i 3, na żądanie organu uprawnionego do kontroli;
5) spełniać w sposób nieprzerwany warunki, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 2, jeżeli koncesję uzyskał
przedsiębiorca inny niż osoba fizyczna;
6) sprawować nadzór nad wykonywaniem zadań ochrony przez pracowników ochrony;
7) weryfikować karalność pracowników ochrony, a w przypadku przedsiębiorcy innego niż osoba fizyczna, dodatkowo
osób, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 2.
2. W ramach dokumentacji, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, przedsiębiorca prowadzi wykaz pracowników ochrony, który
zawiera:
1) imię i nazwisko pracownika ochrony;
2) datę i miejsce urodzenia;
3) adres zamieszkania lub pobytu czasowego;
4) numer PESEL, a w przypadku jego nienadania osobie posiadającej obywatelstwo innego państwa, serię i numer
paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość;
5) datę wpisu na listy, o których mowa w art. 28 ust. 1, oraz określenie organu, który dokonał wpisu;
6) numer legitymacji osoby dopuszczonej do posiadania broni;
7) datę zawarcia z pracownikiem ochrony umowy oraz datę jej rozwiązania;
8) daty szkoleń i kursów, o których mowa w art. 26 ust. 7 pkt 3-6 i art. 38b ust. 1;
9) daty weryfikacji karalności pracowników ochrony.
3. Dokumentację, o której mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, przechowuje się przez okres 5 lat od dnia zakończenia działalności
gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia, a w przypadku dokumentacji dotyczącej realizacji umowy - od
dnia wygaśnięcia umowy.
4. Dane, o których mowa w ust. 2 pkt 5, 6 i 8, zamieszcza się w wykazie pracowników ochrony, w odniesieniu do
pracowników ochrony, których one dotyczą.
5. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, formę i sposób prowadzenia dokumentacji, o
której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. b i pkt 3, oraz wykazu, o którym mowa w ust. 2, sposób dokonywania poprawek i zakres
danych, jakie powinna zawierać dokumentacja, mając na uwadze konieczność zapewnienia właściwej rejestracji
zawieranych umów, oraz właściwego zabezpieczenia danych zawartych w rejestrze przed ich utratą, nieuprawnioną
zmianą, nieuprawnionym dostępem lub usunięciem.
Art. 20. 1. Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie ochrony osób i mienia:
1) oznacza pracowników ochrony w sposób jednolity, umożliwiający ich identyfikację oraz identyfikację podmiotu
zatrudniającego;
2) zapewnia noszenie ubioru przez pracowników ochrony, umożliwiającego ich identyfikację oraz identyfikację podmiotu
zatrudniającego w przypadkach określonych w ustawie;
3) wystawia pracownikowi ochrony legitymację pracownika ochrony fizycznej, legitymację kwalifikowanego pracownika
ochrony fizycznej lub legitymację kwalifikowanego pracownika zabezpieczenia technicznego przed dopuszczeniem go
do wykonywania zadań związanych z ochroną osób i mienia.
2. Legitymację kwalifikowanego pracownika ochrony fizycznej oraz kwalifikowanego pracownika zabezpieczenia
technicznego wystawia się wyłącznie pracownikowi ochrony, który jest wpisany na listę kwalifikowanych pracowników
ochrony fizycznej lub kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego.
3. Legitymacje, o których mowa w ust. 1 pkt 3, zawierają:
1) indywidualny numer, zgodny z prowadzoną przez przedsiębiorcę ewidencją legitymacji, o której mowa w ust. 4;
2) aktualne zdjęcie pracownika ochrony;
3) imię i nazwisko pracownika ochrony;
4) oznaczenie przedsiębiorcy wydającego dokument, firmę przedsiębiorcy, siedzibę i adres, numer telefonu oraz numer
koncesji;
5) pouczenie o ustawowych uprawnieniach przysługujących jej posiadaczowi;
6) datę oraz miejsce wydania, imię i nazwisko oraz podpis wystawiającego legitymację oraz pieczęć podmiotu
wystawiającego.
4. Przedsiębiorca prowadzi ewidencję legitymacji, o których mowa w ust. 1 pkt 3.
5. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) wzory legitymacji, o których mowa w ust. 1 pkt 3,
2) tryb i warunki ich wydawania, wymiany lub zwrotu,
3) sposób prowadzenia ewidencji, o której mowa w ust. 4
- mając na względzie jednolitość stosowanych legitymacji, dokumentacji oraz procedur związanych z ich wydawaniem,
wymianą lub zwrotem, a także możliwość odczytania przez osobę zainteresowaną danych zawartych w tych
legitymacjach.?;
6) w art. 21 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
?3. Pracownik ochrony nie może zakrywać twarzy w celu uniemożliwienia lub istotnego utrudnienia jego identyfikacji.?;
7) po art. 21 dodaje się art. 21a w brzmieniu:
?Art. 21a. 1. Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie usług ochrony osób i mienia jest obowiązany do
spełnienia obowiązku ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z ochroną osób i
mienia.
2. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, po
zasięgnięciu opinii Polskiej Izby Ubezpieczeń, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres ubezpieczenia
obowiązkowego, o którym mowa w ust. 1, termin powstania obowiązku ubezpieczenia oraz minimalną sumę
gwarancyjną, biorąc w szczególności pod uwagę specyfikę wykonywanej działalności oraz zakres realizowanych
zadań.?;
8) w art. 22:
a) w ust. 2 w pkt 2 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
?3) nie zawarł umowy ubezpieczenia, o której mowa w art. 21a ust. 1.?,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
?3. Organ koncesyjny może cofnąć koncesję albo zmienić jej zakres ze względu na:
1) zagrożenie obronności i bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa obywateli albo zagrożenie bezpieczeństwa
porządku publicznego;
2) niepoinformowanie przez przedsiębiorcę organu koncesyjnego o zmianie danych określonych w koncesji, o których
mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1, 1a, 2 i 4, w terminie wyznaczonym w art. 18 ust. 3;
3) ogłoszenie upadłości lub likwidacji przedsiębiorcy;
4) dopuszczenie do wykonywania zadań kwalifikowanego pracownika ochrony fizycznej lub kwalifikowanego pracownika
zabezpieczenia technicznego osoby niewpisanej na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub
kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego.?;
9) w art. 22a w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
?3) przedstawić informację o liczbie zatrudnionych kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub kwalifikowanych
pracowników zabezpieczenia technicznego;?;
10) po art. 23a dodaje się art. 23b i art. 23c w brzmieniu:
?Art. 23b. 1. Organ koncesyjny do przeprowadzenia kontroli działalności gospodarczej wykonywanej przez przedsiębiorcę w zakresie
usług ochrony osób i mienia może powołać na czas trwania kontroli zespół kontrolny, w skład którego mogą wejść
przedstawiciele ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Ministra Obrony Narodowej, Komendanta Głównego
Policji, Komendanta Głównego Straży Granicznej lub Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
2. Na wniosek organu koncesyjnego Minister Obrony Narodowej, Komendant Główny Policji, Komendant Główny Straży
Granicznej lub Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego delegują do prac w zespole kontrolnym funkcjonariuszy, żołnierzy lub
pracowników podległych lub nadzorowanych jednostek organizacyjnych.
3. Organ koncesyjny, powołując zespół kontrolny, wyznacza jego kierownika, który kieruje przebiegiem czynności
kontrolnych oraz sporządza protokół pokontrolny.
4. Czynności kontrolne są wykonywane na podstawie upoważnienia wydanego przez organ koncesyjny i legitymacji
służbowej.
Art. 23c. 1. Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie, o którym mowa w art. 3, podlega kontroli organu
koncesyjnego w zakresie:
1) zgodności wykonywanej działalności z udzieloną koncesją;
2) przestrzegania warunków wykonywania działalności gospodarczej;
3) stwarzania zagrożenia obronności, bezpieczeństwa państwa lub porządku publicznego;
4) ochrony bezpieczeństwa lub dóbr osobistych innych osób.
2. Osoby upoważnione przez organ koncesyjny do dokonywania kontroli działalności gospodarczej w zakresie usług
ochrony osób i mienia są uprawnione do:
1) wstępu na teren nieruchomości, obiektu, lokalu lub ich części, gdzie jest wykonywana działalność gospodarcza objęta
koncesją, w dniach i w godzinach, w których ta działalność jest wykonywana lub powinna być wykonywana, w tym
swobodnego wstępu na teren chronionych obszarów i obiektów, a także innych miejsc, w których jest prowadzona
ochrona w ramach wykonywanej działalności gospodarczej;
2) żądania ustnych lub pisemnych wyjaśnień, okazania dokumentów lub innych nośników informacji oraz udostępnienia
danych i przedmiotów mających związek z przedmiotem kontroli;
3) legitymowania pracowników ochrony w celu ustalenia lub potwierdzenia ich tożsamości.
3. Organ koncesyjny może wezwać przedsiębiorcę do usunięcia stwierdzonych uchybień w wykonywanej działalności
gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia, wyznaczając termin do ich usunięcia.?;
11) po art. 24 dodaje się art. 24a w brzmieniu:
?Art.24a. Organ koncesyjny może zwracać się do sądów, prokuratury, Policji, Straży Granicznej oraz organów administracji
publicznej o przekazanie informacji, materiałów i danych będących w ich posiadaniu, istotnych dla prowadzonego
postępowania administracyjnego lub postępowania wyjaśniającego zmierzającego do ustalenia, czy działalność
gospodarcza wykonywana w zakresie usług ochrony osób i mienia przez przedsiębiorcę, w sprawie którego prowadzone
jest postępowanie, rażąco narusza warunki określone w koncesji lub inne warunki wykonywania koncesjonowanej
działalności gospodarczej, określone przepisami prawa albo czy działalność tego przedsiębiorcy nie stanowi zagrożenia
obronności i bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa obywateli.?;
12) rozdział 5 otrzymuje brzmienie:
?Rozdział 5
Wymagania kwalifikacyjne pracowników ochrony
Art. 25. Zadania ochrony osób i mienia realizowane przez wewnętrzne służby ochrony oraz przedsiębiorców, którzy uzyskali
koncesję w zakresie usług ochrony osób i mienia, wykonują pracownicy ochrony.
Art. 26. 1. Wpis na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej uprawnia do wykonywania czynności, o których mowa w art. 3
pkt 1, przez:
1) pracowników ochrony wykonujących czynności w ramach specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych;
2) pracowników ochrony wchodzących w skład zespołów konwojujących wartości pieniężne oraz inne przedmioty
wartościowe lub niebezpieczne;
3) pracowników ochrony wykonujących bezpośrednio czynności związane z ochroną osób;
4) osoby nadzorujące i kontrolujące pracę pracowników ochrony fizycznej nieposiadających wpisu na listę
kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej;
5) pracowników ochrony mających prawo do czynności określonych:
a) w art. 36 ust. 1 pkt 4,
b) w art. 36 ust. 1 pkt 5 po dopuszczeniu do posiadania broni w trybie przepisów ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i
amunicji (Dz. U. z 2012 r. poz. 576), zwanej dalej ?ustawą o broni i amunicji?;
6) pracowników ochrony wykonujących zadania na obszarach, w obiektach i urządzeniach podlegających obowiązkowej
ochronie.
2. Osoba wpisana na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej jest uprawniona do:
1) opracowywania planu ochrony w zakresie określonym w art. 3 pkt 1;
2) organizowania i kierowania zespołami pracowników ochrony fizycznej.
3. Na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej wpisuje się osobę, która:
1) posiada obywatelstwo polskie lub obywatelstwo innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji
Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o
Europejskim Obszarze Gospodarczym;
2) ukończyła 21 lat;
3) ukończyła co najmniej ośmioklasową szkołę podstawową lub gimnazjum;
4) ma pełną zdolność do czynności prawnych;
5) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne i nie toczy się przeciwko niej postępowanie karne
o takie przestępstwo;
6) posiada nienaganną opinię wydaną przez właściwego ze względu na jej miejsce zamieszkania komendanta
powiatowego (rejonowego, miejskiego) Policji, sporządzoną na podstawie aktualnie posiadanych przez Policję informacji
albo - w przypadku obywatela innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub
państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim
Obszarze Gospodarczym oraz obywatela polskiego zamieszkałego na terenie tych państw - przez organ odpowiedniego
szczebla i kompetencji tych państw, właściwy ze względu na miejsce zamieszkania tej osoby;
7) posiada zdolność fizyczną i psychiczną do wykonywania zadań, stwierdzoną orzeczeniami lekarskim i
psychologicznym, których ważność nie upłynęła;
8) posiada przygotowanie teoretyczne i praktyczne w zakresie wyszkolenia strzeleckiego, samoobrony, technik
interwencyjnych oraz znajomość przepisów prawa związanych z wykonywaniem ochrony osób i mienia.
4. Na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej wpisuje się również osobę, której uznano kwalifikacje do
wykonywania zawodu pracownika ochrony fizycznej na podstawie odrębnych przepisów.
5. Opinię, o której mowa w ust. 3 pkt 6, wydaje się nie rzadziej niż co 3 lata, w formie postanowienia, na które służy
zażalenie, a w przypadku opinii dotyczącej obywatela innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji
Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o
Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz obywatela polskiego zamieszkałego na terenie tych państw, w formie
przyjętej w tym państwie.
6. Spełnienie wymogów określonych w ust. 3 pkt 4 i 5 pracownik ochrony potwierdza własnym oświadczeniem złożonym pod
rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
7. Spełnienie wymogu określonego w ust. 3 pkt 8 potwierdzają:
1) dyplomy potwierdzające kwalifikacje zawodowe w zawodzie technika ochrony fizycznej osób i mienia lub świadectwa
potwierdzające kwalifikację w zawodzie technika ochrony fizycznej osób i mienia;
2) dyplomy lub świadectwa uczelni, szkół oficerskich lub podoficerskich Policji lub Straży Granicznej;
3) zaświadczenia o ukończeniu kursów organizowanych przez ośrodki szkolenia Policji, Straży Granicznej lub Biura
Ochrony Rządu, o ile kursy te spełniają wymagania określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 9;
4) zaświadczenie o ukończeniu kwalifikacyjnego kursu zawodowego lub kursu umiejętności zawodowych,
potwierdzających przygotowanie teoretyczne i praktyczne w zakresie wyszkolenia strzeleckiego, samoobrony, technik
interwencyjnych oraz znajomości przepisów prawa związanych z wykonywaniem ochrony osób i mienia, realizowanych
zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 68a ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U.
z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.14));
5) zaświadczenia o ukończeniu innych kursów potwierdzających przygotowanie teoretyczne i praktyczne w zakresie
wyszkolenia strzeleckiego, samoobrony, technik interwencyjnych oraz znajomości przepisów prawa związanych z
wykonywaniem ochrony osób i mienia, prowadzonych przez publiczne i niepubliczne placówki i ośrodki zgodnie z
przepisami wydanymi na podstawie art. 68a ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
6) świadectwa ukończenia szkoleń lub kursów potwierdzających przygotowanie teoretyczne i praktyczne w zakresie
wyszkolenia strzeleckiego, samoobrony, technik interwencyjnych oraz znajomości przepisów prawa związanych z
wykonywaniem ochrony osób i mienia prowadzonych przez uczelnie.
8. Dyplomy uczelni kształcących w zakresie prawa, administracji publicznej, bezpieczeństwa narodowego lub
bezpieczeństwa wewnętrznego potwierdzają specjalistyczne przygotowanie teoretyczne w zakresie znajomości
przepisów prawa związanych z wykonywaniem ochrony osób i mienia.
9. Minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania
oraz ministrem właściwym do spraw szkolnictwa wyższego określi, w drodze rozporządzenia wymagania w zakresie
kursów i szkoleń, o których mowa w ust. 7 pkt 5 i 6, w tym szczegółową tematykę i formę przeprowadzonych zajęć,
mając na względzie zapewnienie właściwego poziomu wyszkolenia pracowników ochrony fizycznej.
Art. 27. 1. Wpis na listę kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego uprawnia do wykonywania czynności, o których
mowa w art. 3 pkt 2.
2. Na listę kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego wpisuje się osobę, która:
1) ukończyła 18 lat;
2) spełnia wymogi, o których mowa w art. 26 ust. 3 pkt 1 i 4-6;
3) posiada zdolność fizyczną i psychiczną do pracy stwierdzoną orzeczeniem lekarskim, wydanym przez lekarza
uprawnionego do przeprowadzania badań, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 229 § 8 ustawy z
dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.15)).
4) posiada wykształcenie co najmniej zawodowe techniczne o specjalności elektronicznej, elektrycznej, łączności,
mechanicznej, informatycznej lub ukończyła kurs pracownika zabezpieczenia technicznego albo została przyuczona do
wymienionych zawodów na podstawie przepisów ustawy z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle (Dz. U. z 2002 r. Nr 112,
poz. 979, z późn. zm.16)).
3. Na listę kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego wpisuje się również osobę, której uznano kwalifikacje
do wykonywania zawodu pracownika zabezpieczenia technicznego na podstawie odrębnych przepisów.
4. Osoba wpisana na listę kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego jest uprawniona do:
1) opracowywania planu ochrony w zakresie określonym w art. 3 pkt 2;
2) organizowania i kierowania zespołami pracowników zabezpieczenia technicznego.
Art. 28. 1. Listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej i kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego prowadzi
Komendant Główny Policji w systemie teleinformatycznym. Wprowadzania danych podlegających wpisowi dokonują
komendanci wojewódzcy Policji właściwi ze względu na miejsce zamieszkania osoby, której wpisywane dane dotyczą.
2. Listy, o których mowa w ust. 1, zawierają następujące dane:
1) numer porządkowy wpisu;
2) imię (imiona) i nazwisko, imię ojca i matki, datę i miejsce urodzenia, adres zamieszkania oraz numer PESEL, jeżeli
osoba której wpis dotyczy go posiada;
3) informację o pełnieniu funkcji członka organu zarządzającego, prokurenta lub pełnomocnika ustanowionego do
kierowania działalnością koncesjonowaną, lub prowadzeniu koncesjonowanej działalności gospodarczej jako
przedsiębiorca indywidualny lub wspólnik osobowej spółki handlowej, ze wskazaniem pełnionej funkcji oraz numeru
koncesji przedsiębiorcy - jeżeli taki posiada.
Art. 29. 1. Właściwy komendant wojewódzki Policji dokonuje wpisu na listy, o których mowa w art. 28 ust. 1, lub dokonuje zmiany
danych objętych wpisem na pisemny wniosek osoby, której wpisywane dane dotyczą.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1) dokument potwierdzający posiadane wykształcenie;
2) oświadczenie wnioskodawcy:
a) o posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych,
b) o niekaralności za przestępstwa umyślne oraz nietoczeniu się przeciwko wnioskodawcy postępowania karnego o takie
przestępstwa;
3) zaświadczenie potwierdzające przygotowanie teoretyczne i praktyczne w zakresie wyszkolenia strzeleckiego,
samoobrony, technik interwencyjnych oraz znajomość przepisów prawa związanych z wykonywaniem ochrony osób i
mienia w przypadku osób ubiegających się o wpis na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej;
4) zaświadczenie potwierdzające odbycie kursu pracownika zabezpieczenia technicznego lub zaświadczenie o
przyuczeniu do zawodu w przypadku osób ubiegających się o wpis na listę kwalifikowanych pracowników
zabezpieczenia technicznego;
5) orzeczenia, o których mowa w art. 26 ust. 3 pkt 7 albo art. 27 ust. 2 pkt 3;
6) decyzję pozytywną o uznaniu kwalifikacji w zawodzie pracownika ochrony fizycznej albo w zawodzie pracownika
zabezpieczenia technicznego - jeżeli taka decyzja była wydana.
3. Właściwy komendant wojewódzki Policji wydaje osobie, której wpisywane dane dotyczą, zaświadczenie o dokonaniu
wpisu na listę.
4. Opłatę za wydanie zaświadczenia ponosi wnioskodawca według stawek określonych w ustawie z dnia 16 listopada 2006
r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1282, z późn. zm.17)).
5. Odmowa wpisu na listę następuje w formie decyzji administracyjnej właściwego komendanta wojewódzkiego Policji, w
przypadku gdy:
1) pracownik ochrony fizycznej nie spełnia wymogów, o których mowa w art. 26 ust. 3;
2) pracownik zabezpieczenia technicznego nie spełnia wymogów określonych w art. 27 ust. 2.
6. Pracownika ochrony skreśla się z listy kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej, w przypadku gdy:
1) pracownik ochrony fizycznej został skazany prawomocnym wyrokiem sądu za popełnienie przestępstwa umyślnego
lub wszczęto w stosunku do niego postępowanie karne o takie przestępstwo;
2) nie spełnia warunków określonych w art. 26 ust. 3 pkt 1 i 4-8, w art. 30 albo w art. 38b;
3) wykonywał zadania pracownika ochrony z naruszeniem przepisów art. 70 § 2 lub art. 87 § 1 ustawy z dnia 20 maja
1971 r. - Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2010 r. Nr 46, poz. 275, z późn. zm.18)).
7. Pracownika ochrony skreśla się z listy kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego,
w przypadku gdy:
1) pracownik zabezpieczenia technicznego został skazany prawomocnym wyrokiem sądu za popełnienie przestępstwa
umyślnego lub wszczęto w stosunku do niego postępowanie karne o takie przestępstwo;
2) nie spełnia wymogów określonych w art. 26 ust. 3 pkt 1 i 4-6, art. 27 ust. 2 pkt 3 lub w art. 30;
3) wykonywał zadania pracownika zabezpieczenia technicznego z naruszeniem przepisów art. 70 § 2 ustawy z dnia 20
maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń.
8. Skreślenie z listy następuje w formie decyzji administracyjnej właściwego komendanta wojewódzkiego Policji, której może
być nadany rygor natychmiastowej wykonalności.
9. O skreśleniu z listy osób pełniących funkcje określone w art. 28 ust. 2 pkt 3 właściwy komendant wojewódzki Policji
zawiadamia niezwłocznie organ koncesyjny.
10. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór wniosku o wpis na listę
kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej, wzór wniosku o wpis na listę kwalifikowanych pracowników
zabezpieczenia technicznego oraz wzór zaświadczenia o wpisie na te listy, z uwzględnieniem danych, o których mowa w
art. 28 ust. 2.
Art. 30. Kwalifikowany pracownik ochrony fizycznej oraz kwalifikowany pracownik zabezpieczenia technicznego jest obowiązany do
zawiadamiania właściwego komendanta wojewódzkiego Policji o zmianie danych objętych wpisem w terminie 14 dni od
dnia jej powstania.
Art. 31. Pracownikiem ochrony, co do którego nie jest wymagany wpis na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub
kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego, może być osoba pełnoletnia, nieskazana prawomocnym
wyrokiem za przestępstwo umyślne.
Art. 32. Badania lekarskie i psychologiczne osób wpisanych na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej przeprowadza
się co 3 lata lub w okresach krótszych niż 3 lata:
1) jeżeli w orzeczeniu lekarskim lub psychologicznym wskazano krótszy termin następnego badania niż 3 lata;
2) po okresie niezdolności do pracy spowodowanej chorobą trwającą dłużej niż 6 miesięcy;
3) na wniosek pracodawcy lub właściwego komendanta wojewódzkiego Policji - w razie uzasadnionego podejrzenia
utraty zdolności fizycznej i psychicznej do wykonywania zadań.
Art. 33. 1. Badania lekarskie i psychologiczne osoby ubiegającej się o wpis na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub
posiadającej taki wpis przeprowadza się na wniosek tej osoby, z zastrzeżeniem przypadków, o których mowa w art. 32
pkt 3 i art. 33a ust. 3.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, osoba ubiegająca się o wpis na listę kwalifikowanych pracowników ochrony
fizycznej lub posiadająca taki wpis jest obowiązana dołączyć oświadczenie, złożone pod rygorem odpowiedzialności
karnej za składanie fałszywych zeznań, że nie jest osobą niepełnosprawną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27
sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr
127, poz. 721, z późn. zm.19)) lub nie posiada orzeczenia o inwalidztwie lub niezdolności do pracy wydanego przez
właściwy organ rentowy na podstawie odrębnych przepisów albo dokumenty potwierdzające orzeczony stopień
niepełnosprawności, inwalidztwa lub niezdolności do pracy.
3. W przypadkach, o których mowa w art. 32 pkt 3 i art. 33a ust. 3, osoba poddająca się badaniu jest obowiązana złożyć
lekarzowi i psychologowi przeprowadzającemu badanie oświadczenie albo dokumenty, o których mowa w ust. 2.
4. Do przeprowadzania badań lekarskich osób ubiegających się o wpis na listę kwalifikowanych pracowników ochrony
fizycznej lub posiadających taki wpis oraz wydawania orzeczeń lekarskich, o których mowa w art. 26 ust. 3 pkt 7,
uprawniony jest lekarz, który posiada:
1) uprawnienie do wykonywania badań, o których mowa w art. 229 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy;
2) dodatkowe kwalifikacje wymagane do przeprowadzania badań lekarskich uzyskane zgodnie z przepisami wydanymi
na podstawie art. 15 ust. 7 ustawy o broni i amunicji.
Art. 33a. 1. Do przeprowadzania badań psychologicznych osób ubiegających się o wpis na listę kwalifikowanych pracowników ochrony
fizycznej lub posiadających taki wpis oraz wydawania orzeczeń psychologicznych, o których mowa w art. 26 ust. 3 pkt 7,
jest uprawniony psycholog, który posiada:
1) dyplom ukończenia studiów wyższych z zakresu psychologii;
2) dodatkowe kwalifikacje wymagane do przeprowadzania badań psychologicznych, uzyskane zgodnie z przepisami
wydanymi na podstawie art. 15 ust. 7 ustawy o broni i amunicji;
3) co najmniej pięcioletni staż pracy w zawodzie, przy czym co najmniej przez 2 lata w ostatnim pięcioleciu wykonywał
usługi psychologiczne w zakresie diagnozowania, orzekania lub opiniowania psychologicznego.
2. Opłaty za badania lekarskie i psychologiczne, którym jest obowiązana poddać się osoba ubiegająca się o wpis na listę
kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej, oraz za badania lekarskie i psychologiczne, którym jest obowiązana
poddać się osoba posiadająca taki wpis, a także wydane na ich podstawie orzeczenia, ponosi osoba poddana badaniu,
a w odniesieniu do pracowników, pracodawca zatrudniający tę osobę.
3. Badania lekarskie i psychologiczne, którym jest obowiązana poddać się osoba, ubiegająca się o wpis na listę
kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej, oraz badania lekarskie i psychologiczne, którym jest obowiązana
poddać się osoba posiadająca taki wpis, w stosunku do pracowników przeprowadza się na podstawie skierowania
wydanego przez pracodawcę, a orzeczenie lekarskie wydane na podstawie badań lekarskich, w obu przypadkach,
traktuje się jako orzeczenie, o którym mowa w art. 229 § 4 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.
4. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych określi, w drodze
rozporządzenia:
1) szczegółowy zakres oraz tryb przeprowadzania badań lekarskich i psychologicznych, którym jest obowiązana poddać
się osoba ubiegająca się o wpis lub posiadająca wpis na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej,
2) maksymalne stawki opłat za badania lekarskie i psychologiczne,
3) wzór oświadczenia, o którym mowa w art. 33 ust. 2, oraz druków orzeczeń
- uwzględniając potrzebę zapewnienia, aby wyniki badań odzwierciedlały stan zdrowia osób poddających się badaniu, a
stawki opłat, o których mowa w pkt 2, odpowiadały kosztom przeprowadzonych badań.
Art. 34. 1. Od orzeczenia lekarskiego i psychologicznego przysługuje odwołanie wnoszone na piśmie.
2. Odwołanie, o którym mowa w ust. 1, przysługuje osobie ubiegającej się o wpis na listę kwalifikowanych pracowników
ochrony fizycznej lub posiadającej taki wpis, pracodawcy oraz komendantowi wojewódzkiemu Policji, o którym mowa w
art. 29 ust. 1.
3. Odwołanie wraz z jego uzasadnieniem wnosi się w terminie 30 dni od dnia doręczenia orzeczenia, za pośrednictwem
lekarza lub psychologa, który wydał orzeczenie, do jednego z podmiotów odwoławczych, którymi są:
1) wojewódzkie ośrodki medycyny pracy, a w przypadku gdy odwołanie dotyczy orzeczenia lekarskiego wydanego w
wojewódzkim ośrodku medycyny pracy - instytuty naukowo-badawcze w dziedzinie medycyny pracy;
2) jednostki służby medycyny pracy podmiotów leczniczych utworzonych i wyznaczonych przez ministra właściwego do
spraw wewnętrznych;
3) podmioty lecznicze utworzone i wyznaczone przez Ministra Obrony Narodowej.
4. Lekarz lub psycholog, za którego pośrednictwem jest wnoszone odwołanie przekazuje je wraz z dokumentacją badań
oraz oświadczeniem lub dokumentacją, o których mowa w art. 33 ust. 2, do podmiotu odwoławczego w terminie 7 dni od
dnia otrzymania odwołania.
5. Badanie w trybie odwołania przeprowadza się w terminie 30 dni od dnia otrzymania odwołania.
6. Orzeczenie lekarskie lub psychologiczne wydane w trybie odwołania jest ostateczne.?;
13) uchyla się art. 35 i art. 35a;
14) tytuł rozdziału 6 otrzymuje brzmienie:
?Środki ochrony fizycznej osób i mienia oraz prawa i obowiązki pracownika ochrony?;
15) w art. 36 w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
?4) stosowania środków przymusu bezpośredniego, o których mowa w art. 38 ust. 2, w przypadku bezpośredniego
zagrożenia dóbr powierzonych ochronie lub w celu odparcia bezpośredniego ataku na pracownika ochrony lub
ochraniane osoby;?;
16) w art. 37 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
?2) użycia podczas ochrony osób, konwojowania wartości pieniężnych lub innych przedmiotów wartościowych lub
niebezpiecznych środków przymusu bezpośredniego, o których mowa w art. 38 ust. 2 pkt 1-3 oraz 5 i 6, lub broni palnej,
w przypadku gwałtownego bezpośredniego i bezprawnego zamachu na życie i zdrowie pracownika ochrony,
ochranianych osób, wartości pieniężnych oraz innych przedmiotów wartościowych lub niebezpiecznych.?;
17) po art. 38 dodaje się art. 38a-38c w brzmieniu:
?Art. 38a. 1. Pracownik ochrony podczas wykonywania zadań ochrony osób i mienia jest obowiązany:
1) posiadać przy sobie legitymację, o której mowa w art. 9a ust. 1 lub art. 20 ust. 1 pkt 3, oraz okazywać ją na żądanie
osoby, której czynności dotyczą w taki sposób aby zainteresowany miał możliwość odczytać i zanotować imię i nazwisko
pracownika ochrony, numer legitymacji, dane podmiotu wystawiającego oraz zapoznać się z treścią pouczenia, o którym
mowa w art. 9a ust. 2 pkt 5 lub art. 20 ust. 3 pkt 5;
2) wykonywać polecenia osób działających w imieniu instytucji państwowych lub samorządowych wydane na podstawie
przepisów prawa.
2. Pracownik ochrony jest zwolniony z obowiązku okazywania legitymacji, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w przypadku gdy
osoba, wobec której wykonuje czynności, swoim zachowaniem w sposób oczywisty zagraża życiu lub zdrowiu
pracownika ochrony lub innych osób albo dobrom powierzonym ochronie.
Art. 38b. 1. Kwalifikowany pracownik ochrony fizycznej ma obowiązek co 5 lat przejść szkolenie lub kurs w zakresie, o którym mowa w
art. 26 ust. 3 pkt 8, oraz przedstawić właściwemu komendantowi wojewódzkiemu Policji, zaświadczenie o odbyciu
szkolenia lub kursu.
2. Z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, jest zwolniona osoba pełniąca funkcję członka organu zarządzającego, prokurenta
lub pełnomocnika ustanowionego do kierowania działalnością określoną w koncesji lub prowadząca koncesjonowaną
działalność gospodarczą jako przedsiębiorca indywidualny lub wspólnik osobowej spółki handlowej, jeżeli osobiście nie
wykonuje czynności, o których mowa w art. 3 pkt 1.
Art. 38c. Osoba, która jest wpisana na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub kwalifikowanych pracowników
zabezpieczenia technicznego i pełni funkcję członka organu zarządzającego, prokurenta lub prowadzi koncesjonowaną
działalność gospodarczą jako przedsiębiorca indywidualny lub wspólnik osobowej spółki handlowej, jeżeli osobiście nie
wykonuje czynności, o których mowa w art. 3 pkt 1 lub 2, jest zwolniona z obowiązku określonego w art. 26 ust. 3 pkt 7
lub art. 27 ust. 2 pkt 3, jeżeli dysponuje orzeczeniem lekarskim uzyskanym w trybie przepisów ustawy z dnia 6 lipca 2001
r. o usługach detektywistycznych (Dz. U. z 2002 r. Nr 12, poz. 110, z późn. zm.20)).?;
18) dotychczasową treść art. 44a oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
?2. W zakresie, o którym mowa w ust. 1, Komendant Główny Straży Granicznej może powierzyć przeprowadzenie
kontroli komendantom oddziałów Straży Granicznej.?;
19) po art. 50a dodaje się art. 50b w brzmieniu:
?Art.50b. Kto osobie upoważnionej do przeprowadzania kontroli działalności gospodarczej wykonywanej w zakresie usług ochrony
osób i mienia udaremnia lub utrudnia wykonanie czynności służbowej, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności
albo karze pozbawienia wolności do lat 2.?;
20) uchyla się art. 54.

Gdyby były wątpliwości to daję Linka, szukajcie od artykułu 9
http://ms.gov.pl/pl/deregulacja-dostepu-do-zawodow/i-transza/



Skocz do:


Użytkownicy którzy przeglądają wątek: 1 gości



Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB
Silnik forum MyBB, © 2002-2024 MyBB Group.
MyTrade theme by XSTYLED © 2014.
Forum wykorzystuje cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie, więcej informacji w polityce prywatności
Akceptuję politykę prywatność, zamknij informację