Decyzja 88/MON a OWC.
Nikt jak dotąd nie podjął tego tematu, dowódcy nie mówią, przełożeni nie wiedzą, związki milczą a czas płynie.
Postanowiłem więc trochę się przyjrzeć ww. Decyzji pod względem jej wpływu na istnienie i przyszłość OWC.
Obowiązujące rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 czerwca 1999 r. w sprawie wewnętrznych służb ochrony działających na terenach komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej (Dz. U. Nr 58, poz. 619, z późn. zm.) w § 3 określa, że
Cytat: ?Oddziały wart cywilnych do ochrony terenów komórek i jednostek organizacyjnych obiektów i urządzeń wojskowych tworzy, na wniosek dowódcy jednostki wojskowej, właściwy dowódca rodzaju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej lub Dowódca Garnizonu Warszawa?
i tym samym nie pozwala on (ten § 3) na tworzenie oddziałów wart cywilnych w jednostkach wojskowych, podlegających innym przełożonym niż wymienieni w powyższym przepisie. Dotyczy to np. Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Komendanta Głównego Żandarmerii Wojskowej oraz szefów (dyrektorów), którym podporządkowane są jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej.
Tymczasem Załącznik Nr 3 do Decyzji Nr 88/MON wymienia je jednym ciągiem wraz z OWC w ppkt 15:
Cytat: 4. Stanowiska etatowe tworzone są w:
1) komórkach organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej;
2) dowództwach rodzajów Sił Zbrojnych;
3) Inspektoracie Wsparcia Sił Zbrojnych;
4) Inspektoracie Wojskowej Służby Zdrowia;
5) Dowództwie Operacyjnym Sił Zbrojnych;
6) Dowództwie Garnizonu Warszawa;
7) Komendzie Głównej Żandarmerii Wojskowej;
8) dowództwach korpusów;
9) dowództwach okręgów wojskowych;
10) dowództwach dywizji;
11) dowództwach flotylli;
12) dowództwach skrzydeł;
13) dowództwie brygady (pułku) i jednostek równorzędnych - w komórkach tworzących: sztab, pion szkolenia, logistykę, pion ochrony informacji niejawnych oraz stanowiska etatowe bezpośrednio podległe dowódcy brygady (pułku) i jednostek równorzędnych;
14) dowództwie samodzielnego batalionu, dywizjonu, eskadry - w komórkach tworzących sztab, logistykę, pion ochrony informacji niejawnych oraz bezpośrednio podległe dowódcy samodzielnego batalionu, dywizjonu, eskadry;
15) oddziałach wart cywilnych i wojskowych strażach pożarnych.
W związku z tym, że rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 czerwca 1999 r. w sprawie wewnętrznych służb ochrony działających na terenach komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej (Dz. U. Nr 58, poz. 619) wymienia, że OWC
"tworzy, na wniosek dowódcy jednostki wojskowej, właściwy dowódca rodzaju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej lub Dowódca Garnizonu Warszawa"
dziwi fakt, że kwestię tą próbuje się reguluować Decyzją a nie Rozporządzeniem, które jest dokumentem większej wagi.
Wydaje mi się, że samo wymienienie OWC w Załączniku Nr 3 Decyzji 88/MON to za mało gdyż nadal obowiązuje § 3 Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 2 czerwca 1999 r. w sprawie wewnętrznych służb ochrony działających na terenach komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej (Dz. U. Nr 58, poz. 619)!
Czyżby jednak taka regulacja pozwalała Szefowi Sztabu Generalnego na wniosek szefów komórek wymienionych w pkt 4 Załącznika Nr3 wydać zgodę na utworzenie nowych oddziałów OWC?
Błąd, przeoczenie czy celowe działanie? A może wkrótce i Rozporządzenie o OWC się zmieni?
Pamiętacie ostro krytykowaną na stronach Forum OWC ostatnią próbę jego nowelizacji?
http://www.owc.com.pl/forum/Thread-Ma%C5%82a-rewolucja-przeniesiony-autor-Z-ca
Ostatnio miała znajdować się w "obróbce" w Rządowym Centrum Legislacji
http://www.rcl.bip-e.pl/portal/rcl/ (pisała o tym Polska Zbrojna nr 18-19 z 2009r.) Może w końcu uporali się z poprawkami?
Jedynym logicznym wyjaśnieniem może być fakt sygnalizowanych od pewnego czasu przymiarek zmiany podporządkowania OWC w strukturach organizacyjnych MON z Departamentu Ochrony Informacji Niejawnych do Sztabu Generalnego WP co znajduje potwierdzenie w pkt 4. ppkt 15 Załącznika Nr 3 do Decyzji Nr 88/MON. Znaczy, że już się to dokonało.
Jednak nie dajcie się zwieść uspokajającemu tonowi §7. Decyzji:
Cytat: §7.1. W etatach jednostek organizacyjnych resortu zmniejsza się na czas "P" liczbę stanowisk przewidzianych dla pracowników, w tym korpusu słuzby cywilnej, docelowo do końca 2012r. do poziomu nie większego niż 11000 z zastrzeżeniem ust.3.
2. W etatach jednostek organizacyjnych tworzy się stanowiska etatowe przeznaczone dla pracowników oddziałów wart cywilnych oraz pracowników wojskowych straży pożarnych.
3. Do liczby określonej w ust. 1 nie wlicza się stanowisk etatowych przeznaczonych dla pracowników oddziałów wart cywilnych oraz pracowników wojskowych straży pożarnych.
Nie ma się też co łudzić na utworzenie nowych oddziałów OWC a wręcz przeciwnie.
Decyzja 88/MON pozostawia dwie furtki pozwalające na zmiany "w locie".
Pierwsza:
Cytat: §12. 1. Uzyskana w latach 2011-2012 w wyniku naliczeń określonych w §11 nadwyżka środków na wynagrodzenia przeznaczana jest przez dysponenta głównego w pierwszej kolejności na:
pkt 1 ppkt 2 2) wydatki rzeczowe w przypadku przekazania zadań realizowanych przez pracowników podmiotom zewnętrznym;
(Podmiotom zewnętrznym - Czytaj SUFO)
I druga w Załączniku Nr 3 pkt 10:
Cytat: 10. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego może wprowadzić inne rozwiązania dotyczące zasad i trybu tworzenia stanowisk etatowych pracowników w jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej niż wymienione w pkt 4-6.
I tu właśnie według mnie znajduje się klucz co do dalszego losu OWC gdyż podlegać mamy (albo też już podlegamy) bezpośrednio pod Sztab Generalny.
Jakie wnioski? Niektóre oddziały mogą zostać rozwiązane, część może zostać "odchudzonych" po zmianach w planach ochrony, zaś część "przewietrzonych" z pracowników:
Cytat: a) posiadających dodatkowe, stałe źródło utrzymania,
b) zatrudnionych na podstawie umowy o pracę na okres próbny i czas określony (w tym poprzez nie zawieranie kolejnych umów o pracę),
c) posiadających uprawnienia do przejścia na emeryturę.
Ale mam takie przeczucie, że coś jeszcze wisi w powietrzu... I to coś grubszego.
I co wy na to?
Uprzedzam jednak, że analizy tej dokonałem wyłącznie na podstawie prezentowanych
dostępnych danych tj. Decyzji 88/MON, Załącznika Nr 3 wraz z fragmentami Załącznika Nr1.